About Me

My photo
sweet 18, currently lives in Tanah Melayu, gadis melayu, love baju kurung, and just a plain girl which awesome in my own way. *warning : this blog may contains my bad side, stupid side, rude side, you name it. but also contains my bright side of course. :D

Monday, April 15, 2013

united we stand, divided we fall.


in the name of Allah the most gracious the most merciful,
assalamualaikum uolls,!

hello hello govt supporters,~ 
hello hello oppo's supporters.

so i was just stalking one of my friends' fb. 
and since now is #GE punya musim, 
so he kinda show his interest in 
both muslim party united.

so he posted one picture that shows a banner said 
umno and pas should united so that islam will be more strong.
ha. i am so agree with this.

but then ada org komen.
dulu da bersatu sapa y hancurkan?
and evry comment ungkit benda lama y happened zaman tok nadok tu haa.

slalu kalau kita bemusuhan dgn org mst ada org nasihat
"buang y keruh amik y jernih"
"lupakan bnda y da lepas"
it is true that kalau bnda y bekaitan dgn trust ni sekali dikhianati selamanya susa nk percaya balik.
but before that, aku nak tanya. pasal bnda lama tu uolls da baca kenyataan both side,?
ada uolls pi merajin kan diri p selidik,?
kalau ya but still korang bepegang kepada one sided lagi.
ada smtg y pelik pada uolls.
kalau anda ni befikiran positif n matang,
uolls akn befikiran sama mcm kwn aku ni.
that muslim should united.
both of party ni ada buat silap dlm hal tu.
tlg jgn jd tipikel melesis.

kita mmg patut jadikan bnda lama sbg pengajaran
tapi dr sudut positif, bkn negatif smpai held back mcm dendam.
punya benci dsbbkan hal lama smpai x boleh dduk semeja lgsg.
y kau bnci tu saudara seislam kau.

dlm hal ni.
aku rasa both party should saling lengkap melengkapi.
pas boleh tlg perbaiki akidah or lebih mengislamkan umno,
umno boleh tlg bg ilmu pentadbiran so on and on.
aku bg contoh ja tu. x kisahla.
pointnya, keduanya saling melengkapi.
saling bertukar ilmu.
saling bimbing membimbing.
baru ideal, baru kuat. 

mulia harapan murni kawan aku tu.
nk tgk muslim malaysia united. 
demi agama islam.
sbb majoriti pndduk malaysia kan beragama islam.
sbb aku x mahu jd turki kedua.
or singapore kedua.


uh oh.
lately nmpak byk polis merata kan?
alhamdulillah.
tu tandanya anggota keselamatan mnjalankan tugas mereka.
bukan dduk saja makan gaji.
kalau kena saman tu sbb kau y buat salah.
kalau x buat salam x kena saman kan,?
jadi elak la drpd kena saman.
and jgn la marah marah polis tu,
smpai kau kata "dulu x strict mcm ni pun, ni mst kerajaan xda duit nk bg brim ni."
puhleasee.
mereka hnya buat kerja. duit warganegara pulang ke warganegara jugak kan. 
nanti kalau nampak polis x buat kerja kata cenggini plak
"ni smua salah kerajaan."
dah kenapa org cenggini,?

aku bukan memberatkan kerajaan dalam hal ni.
point y aku cuba sampaikan,
mereka hnya buat kerja mereka.
ikhlasnya mereka dlm kerja mereka,
tu antara mereka dgn Allah.
cnthnya mcm doktor/nurse dlm sektor kerajaan la.
dh nama work utk kerajaan. mst la bayaran less. sbb kau berkhidmat utk warganegara,
kalau mereka kerja acuh x acuh dan kau jd mangsa, kau salahkan mereka y bekerja tu la.
kerna keikhlasan mereka. y kerja bukan kerana utk berkhidmat utk warganegara,
tp y bekerja kerana duit. 

don't be tipikel melesis. 

and may peace be upon you.



*nota kaki : ni hanya pandangan aku. sekadar pandangan aku. aku bukan sesiapa pun nk kritik ke apa. and ilmu aku pun x byk, hanya buah fikiran, for a better nation in the future sbb insyaAllah aku bakal hidup in the future. insyaAllah.




posted by amalienaziyad. d[u.u]b

No comments:

Post a Comment