About Me

My photo
sweet 18, currently lives in Tanah Melayu, gadis melayu, love baju kurung, and just a plain girl which awesome in my own way. *warning : this blog may contains my bad side, stupid side, rude side, you name it. but also contains my bright side of course. :D

Wednesday, December 22, 2010

criminal lawyer




assalamualaikum, just now i surf the internet about peguam jenayah and found this article and a criminal lawyer's blog, woohoo, alhamdulillah, how happy am i to found his blog. terbit rasa kagum kat dy. since my ambition is to be a great criminal lawyer, i kinda admire him. :) enjoy the article.

*

Kembali ke kampung,ada seorang pakcik tua yang menyumpah seranah aku.Bila dia dapat tahu yang kerja aku adalah peguam.

"keje sangat peguam-duduk bela orang salah..bla bla..macam macam kata-kata yg dihamburkan pada aku secara tiba-tiba".aku diam sahaja tetiba rasa jugak berasap dalam hati.sabarlah..Mereka tak faham kerja aku.

Ni aku nak cerita.

Tugas peguam yang pertama adalah mewakili pesalah agar beliau mendapat hukuman yang setimpal dengan apa yang dilakukan.

Contohnya:kalau memilki barang curi haruslah dituduh mengikut peruntukan tersebut,dan bukannya dituduh di bawah pertuduhan mencuri.

Pengakuan tertuduh harus dilihat sama ada beliau faham atau tidak apa pertuduhan yang dibawa oleh pendakwaan,konsisten dengan perlakuan salah yang dia buat.

Contohnya jika beliau ditangkap ketika berada di rumah kawan di mana kawan tersebut ada dadah dalam poket,dan beliau tidak tahu-beliau harus dilepaskan dari pertuduhan.Ini tugas peguambela.Melepaskan orang dari musibah adakah kerja berpahala atau dosa?

Sama seperti jika tiba-tiba di dalam kereta anda dijumpai dadah.dan anda ditangkap,bagaimana?

Di sinilah terletak tugas saya untuk membuktikan bahawa anda tidak bersalah.

dan jika anda memilih untuk mengaku salah,dan faham dengan pertuduhan,dan anda telahpun insaf,saya akan sediakan rayuan ringkas untuk Hakim jatuhkan hukuman yang ringan.Itu lebih baik-dan saya harap hukuman tersebut betul2 membuatkan anda insaf dan anda cubalah untuk menjadi manusia yang berguna!!

Cuma anda tidak harus Tipu peguam anda.anda pasti terjerat.dan kes anda pasti kalah kerana kebenaran akan timbul ketika hari perbicaraan.PDRM adalah sebuah organisasi terlatih yang boleh buatkan anda nampak seperti bersalah jika mereka mahu!!!

Tugas peguam yang kedua adalah menjadi pengawas kepada perbicaraan.Jika pihak Polis tidak mempunyai bukti yang cukup-mereka harus melepaskan anda.itu adalah prinsip Islam yang tulen,dimana didalam kekurangan bukti,adalah lebih baik melepaskan anda daripada mensabitkan anda.dan adalah perkara yang lebih teruk jika mereka menghukum mereka yang tidak bersalah.

ketika rencana ini ditulis,banyak kes pecah rumah berlaku dimana,ramai tertuduh di tuduh di bawah seksyen 457 Kanun keseksaan.Yang peliknya tiada saksi dan tiada bukti lain melainkan hanya dakwaan polis kesan cap jari dijumpai di tempat kejadian.Ini saya percaya agak membingungkan hakim memaksa hakim membuat ijtihad(inferens) mereka sendiri.Saya merasakan bahawa ada sesuatu ketidakadilan telah berlaku dimana kesan cap jari mungkin sengaja direka dan dibuat-buat kerana ada beberapa faktor:

1-Laporan cap jari hanyalah sebuah cover letter yang menyatakan bahawa cap jari yang dijumpai adalah milik sekian sekian.Namun sampel permohonan untuk(seharusnya beberapa cap jari lain dihantar) cap jari itu dibuat pengecaman tidak pernah ditender.Laporan cara dan kaedah pembandingan cap jari tidak pernah dibuat.yang agak prejudis adalah suspek dalam kes 457 ini kesemuanya adalah mereka yang pernah ada kesalahan lampau dan tinggal berdekatan dengan rumah yang dipecahrumah.Ini menimbulkan andaian pihak polis mengambil jalan mudah iaitu untuk cepat-cepat mencari pesalah dan memaksa-maksa untuk mengaku salah dan kes ditutup dengan lebih awal.Pihak pendakwaan tidak dapat tidak memaksa hakim yang bingung untuk membuat keputusan dengan hanya bukti CAP JARI YANG DIJUMPAI.sekiranya tertuduh itu betul-betul tidak bersalah-ini adalah satu penganiayaan yang melampau.

dan disini terletaknya tugas peguam jenayah.

saya juga ada dicemuh kerana mewakili pesalah dalam kes buang bayi baru -baru ini.Namun saya faham, saya harus menyatakan fakta fakta yang sebenar dari pihak pembelaan. saya menjangkakan sekiranya tidak ada peguam-OKT boleh didenda dengan hukuman maksimum, manakala dalam kes saya OKT dikenakan hukuman 12 bulan sahaja-separuh daripada hukuman maksimum.Biarpun saya hanya memohon denda-tapi saya amat faham tugas hakim-dimana beliau juga harus menilai semua faktor seperti kepentingan awam.

Di samping itu,saya juga adalah peguam Pusat Bantuan Guaman di mana saya mengendalikan kes dengan percuma.memberi bantuan guaman kepada orang kampung yang tidak mampu adalah satu kepuasan bagi saya.Apakah itu dikira dosa atau pahala?

Saya suka kerja kerja ini kerana saya hampir dengan masyarakat di samping mengekang kerakusan pihak Polis.Baru baru ini saya mewakili OKT yang diterajang polis hingga patah peha.Dengan kehadiran saya dalam dunia jenayah ini,Pihak Polis sentiasa memantau supaya prosedur dijalankan dengan lebih baik.Ketika saya mula-mula beramal dahulu,keadaan juga tidak berubah.OKT ketika siasatan dipukul dengan teruk supaya mengaku salah dan keadaan itu saya percaya berlaku sehingga ke hari ini.Semalam saya mewakili satu lagi kes dimana ibubapa OKT mendakwa anaknya terbunuh di dalam tahanan polis.

Banyak lagi yang saya hendak bercerita-tetapi cukuplah setakat ini.Semoga anda semua faham kerja saya.

Mohd Hayyatuddin adalah peguambela jenayah dan Pengerusi National Young Lawyer's Commitee Negeri Terengganu dan juga AJK Jawatankuasa Peguam Negeri Terengganu dan peguam Pusat Bantuan Guaman Terengganu

*

the source of this article is : http://kalambaiduri.blogspot.com/2010/06/apakah-tugas-peguam-jenayah-sebenarnya.html

posted by che' nina & mr. walkman d[0.o]b

No comments:

Post a Comment